13 Ιανουαρίου

Δεν πιστεύω ότι σ' εκείνο το σημαντικό ζήτημα είμαστε διαφορετικοί ως φύσεις, όπως το παρουσιάζεις εσύ. Εγώ θα το έθετα ως εξής: Εσύ θέλεις το αδύνατο, για μένα το δυνατό είναι αδύνατο. Εγώ ίσως είμαι μόνο ένα σκαλί πιο κάτω από σένα, αλλά στην ίδια σκάλα. Για σένα το δυνατό είναι εφικτό∙ εσύ παντρεύτηκες∙ δεν έκανες παιδιά, όχι επειδή σου ήταν αδύνατο, αλλά επειδή δεν ήθελες∙ θα κάνεις και παιδιά, ελπίζω∙ εσύ αγάπησες και αγαπήθηκες, όχι μόνο μες στον γάμο σου, αλλά δεν σου αρκούσε, γιατί ήθελες το αδύνατο. Ίσως για τον ίδιο λόγο να μην μπορούσα εγώ να επιτύχω το δυνατό, μόνο που αυτός ο κεραυνός εμένα με πέτυχε ένα βήμα νωρίτερα από σένα, πριν από την επίτευξη του δυνατού κι αυτή είναι βέβαια μία μεγάλη διαφορά, αλλά διαφορά φύσης δεν είναι.


Φραντς Κάφκα, επιστολή στον Μαξ Μπροντ, 13 Ιανουαρίου 1921