13 Ιουλίου

Τώρα δεν ξέρω πλέον πώς πρέπει και πώς επιτρέπεται να σας προσφωνώ.
Δεν θα έρθω, θα ήταν μία ανώφελη τυραννία για όλους μας. Εγώ ξέρω τι θα μου λέγατε εσείς. Εσείς ξέρετε πώς θα το έπαιρνα εγώ. Επομένως δεν θα έρθω.
Θα πάω κατά πάσα πιθανότητα στη Λυβέκη σήμερα το απόγευμα. Θεωρώ σχετικά μικρή παρηγοριά, αλλά τουλάχιστον παρηγοριά την σκέψη ότι μπορούμε να μείνουμε και θα μείνουμε καλά μεταξύ μας, έστω και αν ο δεσμός, τον οποίο όλοι επιθυμούσαμε, έχει αποδειχθεί τώρα σε όλους εξίσου αδύνατος. Η Φελίτσε σίγουρα έχει πείσει εσάς όπως και εμένα. Βλέπω όλο και πιο καθαρά τώρα.
Να είστε καλά, ιδιαίτερα μετά την χθεσινή στάση σας σας αξίζει η εκτίμησή μου άνευ όρων, μην με κρατήσετε άσχημα στην μνήμη σας.

Με ευγνωμοσύνη Φραντς Κ.


Φραντς Κάφκα, επιστολή στους γονείς της Φελίτσε Μπάουερ, 13 Ιουλίου 1914